Te dik

Score+33408

Eén op de vier Nederlanders is te dik en één op de vier Nederlandse kinderen. Het probleem is een combinatie van factoren, maar de Tien Spelregels Goede Voeding kunnen je al behoorlijk op weg helpen.

Gezond eten betekent een goede keuze maken uit het grote aanbod aan voedingsmiddelen:

1. Eet gevarieerd
Gezond eten betekent in de eerste plaats ervoor zorgen dat alle voedingsstoffen die nodig zijn, worden opgenomen. Dit zijn: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, vezels en vocht. Er is niet één product dat al deze voedingsstoffen voldoende levert. Daarom geldt: eet gevarieerd. Dit doe je als je elke dag kiest uit de volgende groepen voedingsmiddelen:

  1. brood en aardappelen, rijst, macaroni of peulvruchten
  2. groente en fruit
  3. melk, kaas (of andere melkproducten) en vlees, vis, ei of tahoe
  4. margarine, halvarine of olie

en ervoor zorgt dat je dagelijks zo’n 1 1/2 liter vocht binnenkrijgt.

2. Let op vet
Letten op vet in de voeding betekent vooral matig zijn met verzadigd vet. Hierdoor verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Besmeer daarom je brood met halvarine, geef de voorkeur aan halfvolle of magere zuivelproducten en minder vette vleessoorten en wees matig met zoete en hartige snacks.

3. Eet ruimschoots brood en aardappelen
Brood en aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten zijn een goede basis voor een gezonde voeding. Je kunt er ruimschoots van eten zonder dat je er snel dik van wordt.

4. Eet volop groente en fruit
Groente en fruit zijn niet alleen belangrijk als leverancier van vitamines, mineralen en vezels. Ze helpen ook mee om de kans op hart- en vaatziekten en kanker te verminderen. Eet er dus volop van.

5. Houd je gewicht op peil
Omdat overgewicht kan leiden tot gezondheidsklachten is het belangrijk om je gewicht op peil te houden. Dit kun je het beste doen met een gevarieerde voeding met niet te veel vet, suiker en alcohol, gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging.

6. Wees zuinig met zout
Een hoog zoutgebruik vergroot de kans op een hoge bloeddruk. Daarom kun je jouw eten beter op smaak maken met kruiden en specerijen en matig zijn met aroma, kruidenzout, zoutjes en hartige snacks.

7. Drink veel, maar wees matig met alcohol
Als je elke dag tenminste 1 1/2 liter drinkt krijg je voldoende vocht binnen. Houd het gebruik van alcoholhoudende dranken op hooguit 3 glazen per dag en drink ze niet elke dag.

8. Eet niet de hele dag door
Drie hoofdmaaltijden per dag vormen de basis voor een gezonde voeding. Als je daarnaast niet vaker dan 4 keer iets tussendoor gebruikt, spaar je jouw gebit.

9. Ga hygiënisch en veilig met je voedsel om
Veel maag- darmstoornissen zijn te voorkomen door hygiënisch met voedsel om te gaan. Dit houdt onder meer in:

  • de koelkasttemperatuur afstellen op 40C en restjes niet langer dan 2 dagen bewaren
  • tijdens het koken elk contact tussen rauw en bereid voedsel vermijden
  • kip, ei en varkensvlees door en door verhitten
  • regelmatig handen wassen met water en zeep en keuken en keukengerei goed schoon houden.

10. Lees wat er op de verpakking staat
Op de verpakking van voedingsmiddelen staat veel nuttige informatie, zoals over de houdbaarheid, de ingrediënten, de voedingswaarde en de wijze van bewaren.