Kun je zuiver zoeken met een commercieel belang?

Score0

Het leek zo goed bedoeld, die dag dat Google-vicepresident Sameer Samat een nieuwe ‘discovery experience’ in het leven riep. Op 31 mei 2012 schreef hij een blog ter introductie van Google Shopping, de zoveelste versie van Googles prijsvergelijkingsdienst. Eerdere edities liepen niet zo goed, dus kwam Google met een nieuw idee: voortaan zouden webwinkeliers die graag prominent in Googles zoekresultaten wilden eindigen daarvoor moeten betalen. Het gevolg, volgens Samat: betere shopresultaten voor klanten, meer klandizie en verbetering van de positie van webwinkels. Google Shopping zou een zegen zijn voor het online retail-ecosysteem.

Dat pakte anders uit, weten we nu. De Europese Commissie legde Google eind juni een miljardenboete op omdat Google de productadvertenties waar het zelf geld voor ontving bovenaan de zoekresultaten plaatste. Spullen van prijsvergelijkers als Beslist.nl verschenen pas voor wie vier pagina’s had doorgescrolld. Vrijwel niemand doet dat, en dat…

Lees het hele bericht