Hema ‘nieuwe stijl’ verkoopt beter

Score0

Een logischer indeling, hogere stellingen en een vernieuwd restaurant. Die drie veranderingen voerde warenhuisketen Hema het afgelopen jaar door in een paar honderd van zijn winkels in de Benelux. De vernieuwde vestigingen moesten meer worden ingericht zoals het winkelpubliek verwacht, niet zoals het Hema zelf uitkomt. Theedoeken hangen daardoor niet langer naast de handdoeken, maar in het hoekje ‘keuken’. In de hoop dat een klant dan ook nog snel een nieuwe afwasborstel of knoflookpers meegrist.

Die gedachtegang lijkt te kloppen, zei topman Tjeerd Jegen donderdag in een toelichting op de jaarcijfers. Hij wees daarbij op de resultaten in België, waar afgelopen zomer het merendeel van de honderd vestigingen werd omgebouwd naar Hema ‘nieuwe stijl’. De verkopen in de Belgische winkels namen in 2017 gemiddeld toe met 3,5 procent. In Nederland, waar ongeveer de helft van alle winkels werd heringericht, steeg de omzet per winkelvestiging minder snel, met 1,9 procent op…

Lees het hele bericht